Po czym rozpoznać stan zużycia opony?
Jazda na zużytych oponach, nie nadających się już do użytkowania, stanowi ogromne zagrożenie dla bezpieczeństwa samego kierowcy i innych uczestników ruchu drogowego. Kiedy należy wymienić opony na nowe?
Kiedy opony są całkowicie niezdatne do użycia?
Do najbardziej widocznych znaków wyeksploatowania opon zalicza się uszkodzenia ogumienia, uniemożliwiające dalszą jazdę, sparcenie opon czy osiągnięcie minimalnej wysokości bieżnika. Na tę ostatnią kwestię wielu kierowców często nie zwraca uwagi, a to przede wszystkim od głębokości bieżnika zależy przyczepność ogumienia i bezpieczeństwo podróżowania. Wymiany opon na nowe powinno się dokonać w momencie, gdy wysokość bieżnika osiągnie przepisowe 1,6 mm (to minimalna wysokość, jaką określa polskie prawo).
W praktyce motoryzacyjnej zaleca się, żeby o zmianie opon pomyśleć już wtedy, gdy bieżnik w oponach letnich osiągnie 3 mm, a w oponach zimowych 4 mm, ponieważ poniżej tych parametrów opona traci swoje właściwości i prawidłową przyczepność.
Co świadczy o zużyciu opony i jak je rozpoznać?
Podczas samodzielnej kontroli ogumienia w pojeździe należy zwrócić uwagę na:
- wysokość bieżnika poniżej 1,6 mm, ale sygnałem ostrzegawczym powinien być już wspomniany poziom 3 i 4 mm;
- powierzchowne przecięcia, przetarcia, rozdarcia czy pęknięcia;
- odparzenia opony i plamy w warstwie butylowej;
- stopień sparcenia ogumienia;
- wszelkie wybrzuszenia i deformacje na powierzchni opony i z jej boku;
- odklejenie bieżnika lub utrata właściwego wyglądu konstrukcyjnego, w tym zdeformowanie drutówki.
Pojawienie się takich objawów świadczy o zużyciu opony lub jej uszkodzeniu i należy udać się do serwisu opon w celu dokonania oceny ich użyteczności. Trzeba także pamiętać, że nie powinno korzystać się z opon, które zostały wyprodukowane więcej niż 10 lat temu.